HARDLOOPWEDSTRIJD: DE VOORBEREIDING

best-running-shoes-for-flat-feet-stability-and-motion-control

Je hebt je eindelijk ingeschreven voor een hardloopwedstrijd! Na weken trainen en steeds meer km’s lopen zie je het doel steeds dichterbij komen: de hardloopwedstrijd. Nog een paar dagen en het is zo ver. De dag van de wedstrijd nadert, wat zijn tips voor deze dag? Lees snel meer..

Voor mij is het zo ver: a.s zondag ga ik meedoen met mijn eerste hardloopwedstrijd: de Ladiesrun in Rotterdam! Slik.. ik ga nu echt de 10 km lopen, spannend!  Ik heb er erg veel zin in, maar het is wel mijn eerste wedstrijd.  Dus hoe ga ik mij voorbereiden voor zondag om goed te presteren? Ik ging op zoek en deel de tips met jullie.

  • De avond voor de wedstrijd: zorg dat je een maaltijd eet  vol koolhydraten. Eet pasta met tonijn, rijst met kip  of pannenkoeken met stroop. Daarbij: 1/2 wijntjes/biertje mag best als je er lekker van gaat slapen
  •  Op tijd opstaan. Zorg ervoor dat je minimaal 3 uur voor de wedstrijd opstaat. Hierdoor ben je goed wakker en alert.
  • Ontbijt: zorg voor een uitgebreid ontbijt, maar ga geen dingen eten die je normaal niet eet. Zorg voor yoghurt, fruit, ontbijtkoek, bruine boterhammen met energie: alles wat jou energie geeft. Koffie drinken mag: dit kan zorgen voor energie!
  • Fruit: elke dag 200 gram fruit eten is een must voor elke serieuze hardloper.

gezond-dieet

  • Be on time! Zorg dat je voldoende tijd hebt om op te warmen en te wennen aan de omgeving. Wees er een uur vantevoren minimaal.  Bij de ladiesrun warmen we met z’n allen op, ben benieuwd.
  • Eet 3/4 uur voor de wedstrijd voor het laatste. Als je vlak voor de wedstrijd gaat eten, krijg je kramp. Eet een maaltijd vol koolhydraten.
  • Zorg dat je genoeg water drinkt, zeker bij grote afstanden. Dit zorgt ervoor dat je niet uitdroogt. Ikzelf doe een band om met kleine flesjes water. Onderweg krijg je bij wedstrijden ook water vanuit de organisatie.
  • Ga niet te snel van start als beginner. Als je in de tweede helft alle lopers die te enthousiast zijn begonnen inhaalt, is dat een veel beter gevoel! Blijf je eigen tempo lopen en laat je niet beïnvloeden door andere lopers.

1_40b5088c249f824fac61d18e4b571c91

  • Trek jezelf op aan andere lopers.  Word je moe? Laat je motiveren door het tempo van andere lopers om toch door te gaan.
  • Aanmoedigen. Neem vrienden/familie mee naar de wedstrijd. Het is bewezen dat als zij jou aanmoedigen langs de kant of wachten bij de finish dit enorm motiverend werkt.  Ik sleur mijn ouders en vriendje lekker mee 🙂
  • Opwarmen voor/na de wedstrijd. Zorg dat je voor en na de wedstrijd wat warms aan doet, koel niet te veel af.
  • Geniet van de wedstrijd. Zorg dat je geniet van de wedstrijd en de vrijheid hiervan! Als je teleurgesteld bent over je prestatie, laat het dan los. Je hebt wel een wedstrijd gelopen net! You did it, wees trots op jezelf:)

finish50

Wat naast deze bovenstaande tips mij motiveert is dat ik voor een goed doel loop: Pink Ribbon. Dat geeft een extra goed gevoel! Wish me good luck, ik laat jullie weten hoe het was! Pretty run!!

 

Bronnen:asics.nl, run2day.nl, sporttegoed.nl, runnersworld.nl, happyrunningfeet.nl, loopland.nl, prorun.nl

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s