SPIERPIJN: WAT IS HET EN WAT DOE JE ERAAN?

Schermafbeelding 2014-04-10 om 12.29.07

Na een stevige work-out heb ik altijd het gevoel dat ik de dag erna niet meer kan lopen. De volgende dag word ik wakker met enorme spierpijn die na een aantal dagen pas weggaat… Eigenlijk wil ik om de avond wel even sporten, maar dat gaat niet als die spierpijn aanhoudt! Wat kan je hier nou tegen doen?

Spierpijn betekent letterlijk het gevoel van pijn aan een spier. Dit kan komen door verschillende oorzaken. Overbelasting van een spier is vaak de grootste en meest voorkomende oorzaak van spierpijn.

Twee soorten spierpijn worden er door sport onderscheiden:

  • Β Vroege spierpijn: Dit is een brandend gevoel dat ontstaat tijdens of direct na de training. Deze pijn wordt veroorzaakt door melkzuur dat de vrije zenuwuiteinden prikkelt.
  • Verlate spierpijn: Deze variant van spierpijn treedt pas na 24 tot 48 uur na de work-out op. De spieren doen dan pijn en je kunt ze minder goed belasten. De oorzaak van deze vorm van spierpijn zijn microscheurtjes in het bindweefsel van de spier en het celmembraan.

Spierpijn ontstaat door het ontstaan van melkzuur in de spiervezel en daarna in het bloed door een tekort aan zuurstof. Ook kan een spier zo overbelast zijn, dat er spiervezels gescheurd zijn. Dit klinkt heel ernstig, maar meestal geneest dit gelukkig vrij snel. Als de spiervezels herstellen, worden deze dikker. Je krijgt dus niet meer spieren, maar je spieren worden groter/dikker en daardoor beter zichtbaar. Het is dus niet zo dat je door je buikspieren te trainen, ineens buikspieren krijgt. Die buikspieren zitten er al een tijdje, ze waren voorheen alleen misschien niet getraind.

Zo ontstaat spierpijn dus! Maar hoe kom je er nou snel vanaf?Β 

Er is helaas pindakaas geen wondermiddel tegen spierpijn. Rust en geduld zijn toch echt de eigenschappen die ervoor zorgen dat de spierpijn weggaat en zeΒ weer genezen. Spiervezels doen er zo’n 4 tot 7 dagen over om volledig te genezen. Hierna kun je de spieren weer volledig gebruiken.

Mocht je nou minstens drie keer per week willen trainen in de sportschool, dan is het belangrijk dat je verschillende spieren traint. De ene dag doe je bijvoorbeeld je beenspieren en de andere dag je armspieren. Dan kunnen je spieren genoeg rust vangen en hoef je niet te wachten tot de spierpijn helemaal verdwenen is.

Schermafbeelding 2014-04-10 om 12.45.47

 

Ga lekker door met trainen, maar let op je spieren!

Q: Wat doen jullie tegen spierpijn?

Bron: http://www.nowloss.com

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s