10 TIPS OM BETER TE SLAPEN

slapePff weer een nacht niet geslapen! Ik word er af en toe echt gek van. Je wilt slapen, je bent moe, maar je kan niet slapen. Elk uur zie je voorbijkomen en je denkt bij jezelf: wanneer val ik nu eindelijk een keer in slaap? Morgen heb je een lange dag en dan moet je uitgerust zijn. Ik heb hieronder 10 tips voor je op een rijtje gezet om beter te slapen:

1. Eet geen grote maaltijd voor het slapen gaan. 

Als je een grote maaltijd eet voordat je naar bed gaat dan zorg je ervoor dat je spijsvertering overuren maakt. Een kleine maaltijd zorgt ervoor dat je lichaam meer rust nodig heeft, omdat je niet veel energie in je lichaam hebt gestopt.

2. Drink alcohol met mate

Nu zul je jezelf wel afvragen: van alcohol val ik juist lekker in slaap toch? Hoe kan het dan slecht voor me zijn? Het klopt inderdaad dat je dan snel in slaap valt, maar je slaapt een stuk minder goed. Alcohol heeft namelijk een uitdrogend effect. Soms wordt je midden in de nacht wakker met extreme dorst, soms wordt je de volgende dag wakker met hoofdpijn. En dan kan je natuurlijk wel lekker geslapen hebben, maar fris en fruitig ben je in ieder geval niet!

3. Regelmaat

Het is belangrijk om regelmaat in je slaappatroon te hebben. Als je je slaapritme omgooit, dan moet je ten minste drie dagen aan je nieuwe ritme wennen. Probeer iedere dag rond hetzelfde tijdstip naar bed te gaan. Het liefst rond 22:30 uur ongeveer. Probeer er de volgende ochtend ook elke keer op hetzelfde tijdstip uit te gaan. Dit is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, want ik merk dat af en toe ook bij mezelf. Maar vertrouw in jezelf dan komt het allemaal goed.

4. Sport regelmatig

Na een avondje sporten kun je vaak heerlijk slapen. Alle energie die in je lichaam zat, heb je er dan namelijk uitgegooid. Maar mocht je erg last hebben van moeilijk in slaap komen, dan is het vooral handig om ’s middags te sporten.

5. Drink geen cafeïne

koffie, redbull, cola zitten vol met cafeïne en dit zorgt voor een erg wakker gevoel. Dit is niet handig als je ’s avonds wilt gaan slapen. Doordat je koffie drinkt voor het slapen gaan kan je moeilijk in slaap vallen en verstoort dat je slaapritme. Dit geldt ook voor het eten van chocolade, doe dit ook liever niet voor het slapen gaan. Van chocolade krijg je energie.

6. Zorg voor rust in je hoofd en lichaam

Het is heel belangrijk dat je voordat je gaat slapen rust in je hoofd en in je lichaam hebt. Ga niet piekeren over honderd dingen die je de volgende dag nog moet doen. Probeer anders alles op te schrijven en leg het weg. Denk dan bij jezelf: morgen weer een dag. Hetzelfde geldt voor je lichaam. Ga voor het slapen nog even lekker douchen. Dit zorgt er namelijk voor dat je spieren ontspannen en hierdoor heb je een betere nachtrust.

7. Drink water

Zorg dat je voor het slapen gaan voldoende vocht binnen krijgt, want tijdens het slapen verlies je veel vocht. Je moet natuurlijk niet wakker worden vanwege een droge mond. Maar pas op, drink niet te veel water, want dan moet je ’s nachts weer naar het toilet.

8. Geen stress

Kun je niet slapen en ben je al uren naar de wekker aan het staren? Stop hiermee, want het levert niks op. Je wordt er alleen maar gestrest van en dat zorgt ervoor dat je helemaal niet kan slapen. Probeer televisie te kijken, iets te lezen voordat je gaat slapen of aan iets leuks te denken, maar kijk niet constant naar de tijd.

9. Telefoon niet naast je bed

Laat jij je telefoon ook altijd naast je liggen als je gaat slapen? Dit is niet zo’n goed idee. Het zorgt namelijk voor afleiding en voor je het weet zit je weer te kijken op Facebook of Twitter. Daarnaast is gebleken dat de elektromagnetische straling de slaap kan verstoren. Je moet elektronische apparaten dus zo veel mogelijk uitschakelen en ver van je af leggen voordat je gaat slapen.

10. Donkere slaapkamer

Zorg voor een donkere slaapkamer. Licht zorgt ervoor dat je je slaapcyclus kan onderbreken. Denk aan straatlantaarns, lampje van de wekker etc. Elke lichtbron heeft een negatief effect op je slaap.

Q: Heb jij nog goede tips voor een goede nachtrust?

slaap470-2

Bron: apartmenttherapy.com/girlscene.nl/gezondheidsnet.nl/telegraaf.nl

  

 

 

Advertenties

3 gedachtes over “10 TIPS OM BETER TE SLAPEN

  1. Nog 2 tips: geen koolhydraten na 20.00 uur (grote porties), zo`n anderhalf uur voor het slapen gaan geen tv/ laptop meer gebruiken 🙂
    Leuk artikel.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s