RECENSIE: TOSCAANSE BRUILOFT

image (16)Na het succes van Verliefd op Ibiza waagde regisseur en tevens producent Johan Nijenhuis zich aan een nieuw project. Dit resulteerde in de romantische komedie Toscaanse Bruiloft. Deze Nederlandse ensemblefilm is vanaf 30 januari 2014 te zien. Benieuwd naar de film? Lees hier onze recensie!

Regie: Johan Nijenhuis | 106 minuten | komedie, romantiek | Acteurs:  Sophie van Oers, Simone Kleinsma, Ernst Daniël Smid, Jan Kooijman, Lieke van Lexmond, Carolien Spoor, Martine Sandifort, Dirk Zeelenberg, Ruud Feltkamp e.a.

SYNOPSIS
In een klassieke villa in het zonovergoten Italië runt Sanne samen met haar vader en stiefmoeder de trouwlocatie Casa Matrimonio. Het landgoed ligt in Toscane. Deze schitterende streek is de ideale plek om je droombruiloft te vieren. In villa Matrimonio komen gasten bij elkaar om het leven en de liefde te vieren. Een Toscaanse Bruiloft vormt voor alle gasten het hoogtepunt van hun verblijf. Voor sommigen is het landgoed bekend terrein en zij komen er wel heel graag. Want trouwen doe je immers… maar twee keer.

RECENSIE
Johan Nijenhuis (hoe kan het ook anders) heeft de regie voor de film op zich genomen. Nijenhuis heeft steevast zijn succesformule van Verliefd Op Ibiza door de gehele film heen vastgehouden. Waar de Spaanse variant begon met wijde shots van het prachtige Ibiza met beats van Armin van Buuren eronder, begon de Toscaanse versie met wijde shots van de prachtige natuur die Toscane te bieden heeft. Dit keer met een romantisch muziekstuk van André Rieu eronder. Niet origineel, maar het werkt. Je waant je direct in het mooie Italië.

Daarnaast heeft hij zich ook vastgehouden aan de Kooijman-formule. De acteur is regelmatig zonder bovenkleding te zien, met als klap op de vuurpijl de ‘douche scene’ waarin Jan zijn mooie lichaam inzeept. In de film wordt hij verliefd op het ‘minder populaire’ meisje die een echte tegenpool van hem is. Precies zoals in Verliefd Op Ibiza, maar vooralsnog: het werkt.

Martine Sandifort zorgt voor de komische noot in de film met haar liefde voor haar hond en vooral voor de wijn. Simone Kleinsma en Ernst Daniël Smid zorgen voor ontroering in de film. Zij spelen hun rollen goed en omdat hun chemie van het scherm spat geloof je als kijker direct dat zij een relatie hebben. Zij brengen dan ook een meer volwassen laag over de film. Ernst Daniël Smid speelt een hartpatiënt die vecht voor zijn leven en niets liever wilt dan trouwen met de liefde van zijn leven. Naarmate de film vordert zorgt dit voor een brok in de keel.

De overige personages blijven vrij oppervlakkig en wekken weinig sympathie op. Nijenhuis heeft geprobeerd voor alle personages en stelletjes in het verhaal een happy end te schrijven, wat het verhaal ongeloofwaardig maakt. Ook vind ik het jammer dat je na ongeveer twaalf minuten exáct weet hoe de film verder zal verlopen, zonder enig verrassing.

Als je op zoek bent naar een bioscoopavond vol met diepgang en complexe verhaallijnen zou ik deze film niet aanraden. Maar ik vind dat je daar bij dit soort films niet over mag zeuren. Je weet tenslotte voor wat voor soort film je een kaartje koopt. Het is absoluut een feelgoodmovie en ik weet zeker dat deze film, net als Verliefd Op Ibiza, heel snel de gouden status zal bereiken!

Toscaanse Bruiloft draait vanaf 31 januari in de Nederlandse bioscopen.

TRAILER

Q: Ben jij van plan de film te gaan bekijken?