RECENSIE: SOOF

Soof

Dinsdagavond 10 december ging ik samen met mijn medebloggers Lisa, Celine en Ayla naar de Ladies Night van Pathé Spuimarkt. Dit was de avond dat “Soof” voor het eerst werd vertoond in de Nederlandse bioscopen. De trailer had ik ondertussen al een aantal keer bewonderd in de bioscoop en ik had er het volste vertrouwen in dat wij een leuke meidenavond zouden beleven!

Regie: Antoinette Beumer | 100 minuten | komedie, romantiek | Acteurs:  Lies Visschedijk, Fedja van Huêt, Dan Karaty, Chantal Janzen, Anneke Blok, Maryam Hassouni, Dick van der Toorn, Alex Klaasen en George van Hout.

Het verhaal gaat over Soof, afkorting van Sophie (Lies Visschedijk) die de 40 nadert. Ze heeft alles wat ze ooit wilde: drie leuke kinderen, een kleine catering, een lieve man Kasper (Fedja van Huêt) en een mooi huis. Toch vraagt ze zich op een dag af of er niet meer is in het leven. Ze wil weer genieten en vrolijk zijn. Haar eigen cateringbedrijf wil niet echt van de grond komen, haar drie kinderen vragen veel van haar vrije tijd en ze kan niet echt rekenen op Kasper, die altijd moet werken.  Als Soof tijdens een etentje choreograaf Jim (Dan Karaty) ontmoet, is er meteen een klik. Even iemand die haar ziet om wie ze is, die haar het gevoel geeft bijzonder te zijn. Als de relatie tussen Soof en Jim toch wat serieuzer wordt dan gedacht en de verbouwing van Soofs tuinhuis tot professionele keuken frustraties met zich mee brengt, vraagt ze zich af of Kasper wel de man is met wie ze oud wil worden.

De trailer:

Soof opent met een bepaald niet gepassioneerde seksscène. Soof en haar man Kasper hebben duidelijk geen plezier in de slaapkamer.  De hoofdrolspeelster zegt zelf in de voice-over: ‘Wist u dat 86% van de Nederlanders zich geneert tijdens een seksscène in de bioscoop?’ Als kijker moet je onwillekeurig gniffelen.  Inderdaad voelden we iets van plaatsvervangende schaamte.

De film zit vol heerlijke herkenbare momenten. Als een Nederlandse Bridget Jones struikelt Soof door het leven. Zij  kan geen ‘nee’ zeggen en wil van alles teveel. Meestal komt alles toch nog op z’n pootjes terecht, al moet Soof regelmatig de stress bekopen met nachtelijke hoofdpijnaanvallen. Zij bestrijdt die met forse hoeveelheden wijn en hagelslag, waarbij zij op de laptop foto’s bekijkt van mensen die er nog veel slechter aan toe zijn. Iedereen weet dat dat pas echt troost geeft.

Het lijkt mij duidelijk: Lies Visschedijk zet een vrouw met zelfspot neer die je makkelijk in je hart sluit en die je een misstap vergeeft, néé, gunt. Want deze brave huisvrouw blijkt niet ongevoelig voor de charmes van de sexy televisiechoreograaf Jim. Fedja van Huêt is ook leuk als vader die denkt het huishouden wel even van zijn vrouw over te kunnen nemen, onder het motto ‘Hoe moeilijk kan het zijn?’ Ook de rest van de cast is prima. Er zijn grappige bijrolletjes voor Anneke Blok, Chantal Janzen en Sanne Wallis de Vries. Let ook op de originele cameo’s, waaronder oud GroenLinks politica Femke Halsema en schrijfster Sylvia Witteman. Het script van Soof werd op haar columns gebaseerd.

Schermafbeelding 2013-12-12 om 10.52.56Ik vind deze film zeker vier sterren waard. Er zitten leuke grappen in, de acteurs acteren prima en er zitten veel herkenbare momenten in. Kortom, de film Soof is genieten geblazen. Alleen jammer dat het verhaal naar het einde toe steeds voorspelbaarder wordt. Voor een gezellig avondje lachen met vriendinnen is dit zeker een  echte aanrader!

Q: Wat vind jij van de film Soof?

Bron: